Leverance opgave til d. 12.06.15 v. Heidi
Lav jeres egen didaktiske model:
Vores model :
Vores model er illustreret som en tegning her på bloggen.
I vores model har vi valgt, at fokusere på fire dimensioner. Modellen vil være oplagt, at benytte i planlægning af aktiviteter for alle pædagogiske målgrupper. Vi vil senere benytte den til, at skabe en aktivitet for fysisk handikappede brugere, men efter vores mening er den anvendelig i de fleste sammenhænge. Dette er muligt på grund af dens enkelthed og dermed alsidighed.
Vores model er illustreret som en tegning her på bloggen.
I vores model har vi valgt, at fokusere på fire dimensioner. Modellen vil være oplagt, at benytte i planlægning af aktiviteter for alle pædagogiske målgrupper. Vi vil senere benytte den til, at skabe en aktivitet for fysisk handikappede brugere, men efter vores mening er den anvendelig i de fleste sammenhænge. Dette er muligt på grund af dens enkelthed og dermed alsidighed.
Vi har valgt, at fokusere netop på disse fire, da det efter vores opfattelse er de mest centrale i en didaktisk model. Målet er vigtigt, da det er det som vi man gerne vil opnå med den pædagogiske målgruppe. Aktiviteten skal naturligvis indgå, for at opnå målet. Tegnene skal bruges til, at kunne se udviklingen til målet i løbet af aktiviteten samt evalueringen kan bruges både under og efter aktiviteten, for at vurdere aktivitetens forløb, og tilmed om, at vi opnåede målet. Evalueringen kan også benyttes til, at justere på aktiviteten løbene, således vi kommer til, at opnå det ønskede mål i sidste ende.
Vi har ønsket, at danne en dynamisk model, hvori de forskellige dimensioner kan benyttes i forskellig rækkefølge. Dette medfører, at modellen kan benyttes i flere sammenhængen og gør den langt mere alsidig.
Vi er naturligvis klar over, at mange flere dimensioner kan bygges ovenpå vores model, men efter en længere diskussion i gruppen, blev konklusionen, at modellen skulle fremstå enkel og dynamisk. Vi ønskede, at modellen kunne benyttes af flest mulige personer, hvori de kunne opnå det bedst mulige udbytte.
I førnævnte diskussion, kom vi frem til, at målet var vigtig og tilmed nødvendigt i en didaktiske model men, at i vores pædagogiske arbejde vil selve forløbet have en ligeså stor betydning for det samlede resultat. Her vil vores fokus på, at skabe en dynamisk model komme til udtryk. Mål eller forløbet ville kunne ændrer sig under vejs og dermed kunne skabe nye resultater, som ville kunne give en hel ny sammenhæng og forståelse. Dette mener, vi er yderst vigtigt indenfor vores pædagogiske arbejde. Vi vil ikke lægge skjul på, at vores modul er meget enkelt og tilmed meget inspireret af SMTTE-modullen, men vi er blev enige om, at SMTTE-modellen har været et godt udgangspunkt og at enkelthed giver den overskuelighed til planlægningen, som vi finder nødvendig.
Vi har ønsket, at danne en dynamisk model, hvori de forskellige dimensioner kan benyttes i forskellig rækkefølge. Dette medfører, at modellen kan benyttes i flere sammenhængen og gør den langt mere alsidig.
Vi er naturligvis klar over, at mange flere dimensioner kan bygges ovenpå vores model, men efter en længere diskussion i gruppen, blev konklusionen, at modellen skulle fremstå enkel og dynamisk. Vi ønskede, at modellen kunne benyttes af flest mulige personer, hvori de kunne opnå det bedst mulige udbytte.
I førnævnte diskussion, kom vi frem til, at målet var vigtig og tilmed nødvendigt i en didaktiske model men, at i vores pædagogiske arbejde vil selve forløbet have en ligeså stor betydning for det samlede resultat. Her vil vores fokus på, at skabe en dynamisk model komme til udtryk. Mål eller forløbet ville kunne ændrer sig under vejs og dermed kunne skabe nye resultater, som ville kunne give en hel ny sammenhæng og forståelse. Dette mener, vi er yderst vigtigt indenfor vores pædagogiske arbejde. Vi vil ikke lægge skjul på, at vores modul er meget enkelt og tilmed meget inspireret af SMTTE-modullen, men vi er blev enige om, at SMTTE-modellen har været et godt udgangspunkt og at enkelthed giver den overskuelighed til planlægningen, som vi finder nødvendig.
Redegørelse for SMTTE modellen:
Vi har valgt at tage udgangspunkt i SMTTE-modellen, nedenfor vil vi redegøre for modellens udgangspunkt, samt centrale dimensioner.
SMTTE-modellen bruges til planlægning og udvikling for alle pædagogiske målgrupper. SMTTE-modellen er oplagt, at benytte til aktiviteter, hvori mange brugere skal indgå. Dette kunne for eksempel være sportsaktiviteter eller anden form for bevægelse, men er naturligvis også anvendelig i mange andre sammenhænge, hvori man skal planlægge aktiviteter.
SMTTE-modellen er det man kalder for en dynamisk model. Dette betyder, at man kan og eller skal springe imellem dens kategorier. Ved at springe imellem kategorierne kan man tilpasse modellen til sin aktivitet på den bedst måde og dermed få det bedste resultat.
Det særlige ved SMTTE-modellen er begrebet "tegn", hvor man konkretiserer målene ved at overveje, hvad det er, man skal holde øje med på vejen til målet. Dette sker oftest via vores sanser, hvad kan man se, høre, føle og mærke på vejen mod de fastsatte mål. ("tegn" er en af modellens fem kategorier)
SMTTE-modellen er det man kalder for en dynamisk model. Dette betyder, at man kan og eller skal springe imellem dens kategorier. Ved at springe imellem kategorierne kan man tilpasse modellen til sin aktivitet på den bedst måde og dermed få det bedste resultat.
Det særlige ved SMTTE-modellen er begrebet "tegn", hvor man konkretiserer målene ved at overveje, hvad det er, man skal holde øje med på vejen til målet. Dette sker oftest via vores sanser, hvad kan man se, høre, føle og mærke på vejen mod de fastsatte mål. ("tegn" er en af modellens fem kategorier)
Modellen indeholder fem kategorier.
1. Sammenhæng (Baggrunden, eller forudsætningerne bag aktiviteten)
2. Mål (Målet - Hvad vil man gerne opnå?)
3. Tegn (Sanseindtryk - på hvilke måder kan vi "se", at vi er på vej mod målet)
4. Tiltag (Handlinger)
5. Evaluering. (Vundering) (Kan benyttes både under og efter aktiviteten)
1. Sammenhæng (Baggrunden, eller forudsætningerne bag aktiviteten)
2. Mål (Målet - Hvad vil man gerne opnå?)
3. Tegn (Sanseindtryk - på hvilke måder kan vi "se", at vi er på vej mod målet)
4. Tiltag (Handlinger)
5. Evaluering. (Vundering) (Kan benyttes både under og efter aktiviteten)
De fem forskellige kategorier i modellen er afhængig af hinanden og indbyrdes forbundet. De fem kategorier skulle gerne støtte hinanden under processen.
Hvis man sammenligner SMTTE-modellen og vores egen hjemmelavede didaktiske model, vil udseendet af modellerne være det mest i øjenfaldende. Vi har valgt at skabe en ny form, dette mener vi, giver modtageren et bedre udgangspunkt og mere overskuelighed over modellen. Vi har, som tidligere nævnt, valgt en meget enkelt, men dog dynamisk model, dette giver sig også til udtryk i formen.
Vi vil igen nævne, at vi har ladet os inspirerer en del af SMTTE-modellen. SMTTE- modellen har et meget enkelt udgangspunkt, som vi har valgt, at forenkle endnu mere, ved at undlade kategorien "sammenhæng" i vores model. Vi blev enige i gruppen om, at denne kategori godt kunne undlades, uden at skabe forvirring for forståelsen eller målet.
Vi vil igen nævne, at vi har ladet os inspirerer en del af SMTTE-modellen. SMTTE- modellen har et meget enkelt udgangspunkt, som vi har valgt, at forenkle endnu mere, ved at undlade kategorien "sammenhæng" i vores model. Vi blev enige i gruppen om, at denne kategori godt kunne undlades, uden at skabe forvirring for forståelsen eller målet.
Planlægning af aktivitet:
Vi har valgt, at benytte os af vores egen model. Dette har vi valgt, da vi gerne vil se den fungerer i "virkeligheden".
Vi vil gerne planlægge en pædagogisk aktivitet for unge fysiske handikappede. Vi har valgt, denne målgruppe, da vi kunne se en masse spændende udfordringer, netop ved denne målgruppe. Vi har ladet os inspirerer af 3 modul, omhandlende mulitmodale fortællinger. Vi vil skabe en aktivitet omkring fremvisning og fortolkning af klassiske eventyr. I aktiviteten skal brugerne deltage aktivt i samarbejde med pædagoger, hvori de sammen skal skabe en ny fortolkning af, et eller flere af H.C Andersens eventyr.
Ifølge vores model skal vi og andre som gerne vil benytte vores modul, udfylde de fire kategorier.
Vi vil, som sagt, tage udgangspunkt i en aktivitet omhandlende fremvisning og fortolkning af et eller flere eventyr, som skal ske i samarbejde med pædagoger og brugere. Vi forstiller os, at stykket skal vises for brugernes pårørende samt bekendte.
Målet med denne aktivitet ville, at opnå tættere relationer imellem brugerne, men tilmed imellem brugerne og deres pædagoger. Vi vil også gerne opnå en udvikling af større kreativitet for brugerne.
Evalueringen vil ske forløbene i processen af en eller flere pædagoger, som vil have deres fokus på tegnene. Tegnene vil give sig til udtryk via brugernes sanser. Pædagogerne kan blandet andet holde øje med smil, grin, input fra brugerne samt deres samspil. Hvis kravene til tegnene ikke bliver opfyldt, vil der være mulighed for en halvvej evaluering, som senere ville kunne blive til ændringer i aktiviteten.
Evalueringen vil til sidst blive den endelig vurdering af aktiviteten, og der blev opnået målene. Hvis målene ikke vil blive opnået, vil der muligvis blive skabt andre resultater, som kan give et ligeså stort, og sågar et bedre udbytte af aktiviteten.
Vi vil gerne planlægge en pædagogisk aktivitet for unge fysiske handikappede. Vi har valgt, denne målgruppe, da vi kunne se en masse spændende udfordringer, netop ved denne målgruppe. Vi har ladet os inspirerer af 3 modul, omhandlende mulitmodale fortællinger. Vi vil skabe en aktivitet omkring fremvisning og fortolkning af klassiske eventyr. I aktiviteten skal brugerne deltage aktivt i samarbejde med pædagoger, hvori de sammen skal skabe en ny fortolkning af, et eller flere af H.C Andersens eventyr.
Ifølge vores model skal vi og andre som gerne vil benytte vores modul, udfylde de fire kategorier.
Vi vil, som sagt, tage udgangspunkt i en aktivitet omhandlende fremvisning og fortolkning af et eller flere eventyr, som skal ske i samarbejde med pædagoger og brugere. Vi forstiller os, at stykket skal vises for brugernes pårørende samt bekendte.
Målet med denne aktivitet ville, at opnå tættere relationer imellem brugerne, men tilmed imellem brugerne og deres pædagoger. Vi vil også gerne opnå en udvikling af større kreativitet for brugerne.
Evalueringen vil ske forløbene i processen af en eller flere pædagoger, som vil have deres fokus på tegnene. Tegnene vil give sig til udtryk via brugernes sanser. Pædagogerne kan blandet andet holde øje med smil, grin, input fra brugerne samt deres samspil. Hvis kravene til tegnene ikke bliver opfyldt, vil der være mulighed for en halvvej evaluering, som senere ville kunne blive til ændringer i aktiviteten.
Evalueringen vil til sidst blive den endelig vurdering af aktiviteten, og der blev opnået målene. Hvis målene ikke vil blive opnået, vil der muligvis blive skabt andre resultater, som kan give et ligeså stort, og sågar et bedre udbytte af aktiviteten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar